ایجاد تحول در تکنولوژی انرژی های بادی با توربین‌های بدون پره Saphon

///ایجاد تحول در تکنولوژی انرژی های بادی با توربین‌های بدون پره Saphon

ایجاد تحول در تکنولوژی انرژی های بادی با توربین‌های بدون پره Saphon

به نظر شما آینده‌ی انرژی‌های بادی چگونه خواهد بود؟ توربین‌های بادی بزرگ‌تر؟ توربین‌های بادی با بازده بالاتر؟ توربین‌های بادی با طراحی شیک‌تر؟ یا شاید هم توربین‌های بادی بدون پره‌های محرک؟

شرکت Saphon با الهام از قایق‌های بادی، توربینی را طراحی کرده است که بسیار کارآمدتر از توربین‌های کنونی می‌باشد. توربین‌های بدون پره‌ی Saphon از یک بدنه‌ی بادبانی شکل، روتور و جعبه دنده بهره می‌برند، بدون اینکه شبیه به توربین‌های رایج پَره‌ داشته باشند.

این توربین‌ها ظاهراً قصد دارند بر قانون Betz غلبه کنند. قانون Betz ادعا می‌کند که هیچ توربینی نمی‌تواند بیش از ۵۹.۳ درصد انرژی جنبشی باد را به دام بیاندازد. یک توربین متوسط، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد انرژی باد را به دام می‌اندازد که تقریباً برابر است با ۷۰ تا ۸۰ درصد از چیزی که قانون Betz ادعا می‌کند. این درحالیست توربین‌های مورد بحث ما در این مطلب، ۲.۳ برابر کارآمدتر از توربین‌های رایج عمل می‌کنند. علاوه بر این، گفته می‌شود که هزینه‌ی این توربین‌ها ۴۵ درصد کمتر از یک توربین معمولی است که علت این امر، عدم وجود پره‌ها و عدم وجود هاب و جعبه دنده‌های مرتبط می‌باشد. پس می‌توان گفت این توربین‌ها تحولی نسبتاً بزرگ در تکنولوژی توربین‌های بادی محسوب می‌شوند.

در واقع باد توسط یک بادبان به دام می‌افتد به طوری که یک حرکت جلو و عقب برایش پیش می‌آید. حرکت ایجاد شده، یک مسیر گره‌ای را دنبال می‌کند و از طریق پیستون‌ها، امکان تبدیل قسمت اعظم حرکت باد به انرژی مکانیکی در توربین را فراهم می‌کند. سپس، انرژی ایجاد شده به یک فشار هیدرولیکی تبدیل می‌شود که می‌تواند از طریق یک انباشتگر هیدرولیکی (hydraulic accumulator) ذخیره شود یا از طریق موتور هیدرولیکی و ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل شود.

از دیگر مزایای این توربین‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

[accordion]
[acc_item title=”دوستدار حیات وحش”]

 

فضای خالی بین پرهای توربین‌های رایج آنقدر زیاد است که ممکن است پرندگان از بین آن‌ها رد شوند. متأسفانه تعداد زیادی از پرندگان بر اثر با برخورد پره‌ی توربین‌ها زخمی می‌شوند ولی تکنولوژی توربین‌های بادی Saphon به دلیل بدون پره بدون، خطری برای پرندگان نخواهد داشت.

[/acc_item]
[acc_item title=”آلودگی‌های صوتی و ارتعاشات کمتر”]

آلودگی صوتی و ارتعاشات توربین‌های معمولی عمدتاً به دلیل استفاده از پره‌ها و جعبه دنده‌ها است که با تکنولوژی توربین‌های بادی Saphon این مشکل نیز برطرف شده است.

[/acc_item]
[acc_item title=”قابل استفاده برای مناطق مختلف”]

این توربین‌ها برای مناطق شهری و روستایی نیز قابل استفاده است زیرا حالت ظاهری محیط را مانند توربین‌های بادی رایج، تغییر نمی‌دهند.[/acc_item]

[acc_item title=”ایجاد اختلال کم در امواج رادیو و تلویزیون و رادارها”]

چرخش پره‌ها می‌تواند منجر به اختلال در امواج تلویزیون، ایجاد سیگنال‌های ساختگی و شناسایی رادارهای کاذب شوند. با حذف پره‌ها، این مشکل نیز برطرف شده است.[/acc_item]

[acc_item title=”کاهش خطر ناشی از شکستگی پره‌ها”]

اینرسی ناشی از حرکت چرخشی پره‌ها در توربین‌های معمولی می‌تواند خطرآفرین باشد زیرا احتمال شکستن آن‌ها صفر نیست! تکنولوژی توربین‌های بدون پره‌ی Saphon این خطر را نیز برطرف کرده است به طوری که احتمال شکستن و پرت شدن قطعات وجود ندارد. [/acc_item]

 

 

[/accordion]

منبع

توسط | ۱۳۹۱/۶/۱۲ ۱۷:۵۶:۴۲ شهریور ۴ام, ۱۳۹۱|اخبار انرژی, انرژی بادی|۱۷s دیدگاه

درباره نویسنده:

رسول هستم، دانشجوی مهندسی برق و علاقمند به انرژی های نو. برای انتشار مطالب مرتبط با محیط زیست و انرژی‌های نو در خدمتتون هستم. امیدوارم برای شما مفید واقع بشم و قدمی در سبزتر شدن کره‌ی زمین بردارم. به دلیل کمبود وقت از همکاری با دانشجویان گرامی معذور هستم. اطلاعات بیشتر در مورد من ...

۱۷s دیدگاه

  1. سینا شهریور ۵, ۱۳۹۱ در ۷:۱۸ ب٫ظ - پاسخ

    خیلی مطلب خوبی بود ؛ دوست داشتم بیشتر در موردش بحث می کردی مثلا چند کیلو وات برق تولید می کنه ؟!

    • رسول چراغی شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۰:۲۸ ق٫ظ - پاسخ

      سلام
      خوشحالم که این مطلب برای شما مفید واقع شده.
      توی وبسایت منبع گفته شده که یک نمونه‌ی اولیه با توان ۳۰۰-۵۰۰ وات تست شده که قطرش ۱۲۰ سانتی متر بوده. تست این توربین هم با موفقیت انجام شده به طوری که فرضیات تئوری اونا را به اثبات رسونده.

      خیلی ممنون که این سوال را پرسیدید. برای خودم اصلا این سوال ایجاد نشد که آیا امتحانش کردن یا نه. این سوال شما باعث شد یکبار دیگه برم وبسایت منبع را کند و کار کنم.

  2. مهران شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۰:۳۹ ق٫ظ - پاسخ

    خسته نباشی مطلب خوبی بود

  3. رسول چراغی شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۰:۴۱ ق٫ظ - پاسخ

    مرسی :wink:

  4. sajjad شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۱:۳۳ ق٫ظ - پاسخ

    مزایاش رو گفتید. میخواستم معایب این تکنولوژی را بپرسم. طبیعی است که از نظر عملی (و حتی علمی) قطعا محدودیت هایی خواهد داشت. ممنون

    • رسول چراغی شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۹:۳۴ ق٫ظ - پاسخ

      سلام

      هیچ وبسایتی را پیدا نکردم که به معایب این توربین اشاره ای کرده باشه ولی اگه به موردی برخوردم، حتما اینجا خدمتتون عرض خواهم کرد.

    • Ferry Markedeh شهریور ۱۰, ۱۳۹۱ در ۳:۲۸ ب٫ظ - پاسخ

      سلام
      بنده طبق اطللاعاتی که دارم یه سری معایبی رو به ذهنم رسید که البته امکان داره صد در صد درست نباشن
      ولی خب برای خالی نبودن عریضه شاید ذکرشون بد نباشه:
      ۱- طراحی دشوار تر و به نسبت کنترل سخت تر و قابلیت اطمینان به مراتب پایین تر نسبت به مخصوصا روتور عمودی ها
      ۲- عدم تحرک کفه در صورت وزش باد به طور یکنواخت
      ۳- وابستگی شدید به میزان تغییرات چگالی و سرعت باد
      ۴- همچینین غیر قابل استفاده بودن در مقیاس های نیروگاهی به دلیل افزایش وزن کفه و عدم توانایی دربه حرکت در اوردن پیستون ها
      البته این رو هم بگم که تمام چهار مورد بالا فی البداهه به ذهن بنده خطور کرد البته با استفاده از مطالعات و تجربیات گذشته
      البته تمام فرضیات بالا باید در یه جایی مثل تونل باد امتحان بشن
      که خب فعلا با این وضع و اوضاع به همین عکسا دلمون خوش باشه از سرمون زیادم هست
      والا
      مارو چه به کار عملی بشینمیم چارتا مقاله بدیم خیلی خیلی بیشتر به نفعمونه
      ای بابا

  5. علی شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۲:۳۱ ق٫ظ - پاسخ

    مطلب جالبی است
    دادن رفرنس بیشتر نظیر محل نصب و کیلووات و امکان صنعتی شدن مطلب شما را با ارزش تر می کند

  6. حامد شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۲:۵۲ ق٫ظ - پاسخ

    ممنون.
    درمورد روشهای کنترل و استحصال حداکثر توان در این توربین چیزی میدونی؟
    و اینکه چقدر قابلیت کاربرد در مقیاس بزرگ رو داره؟
    و اینکه اجزای کامل سیستم چیا هست؟!!!!!!!!!!!!!!!!

    • رسول چراغی شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۹:۴۲ ق٫ظ - پاسخ

      سلام
      خیر متاسفانه. اطلاعات زیادی نمیشه درموردش پیدا کرد. خودم هم خیلی دنبال چنین اطلاعاتی گشتم ولی تقریبا همه ی وبسایت ها این توربین را به طور سطحی معرفی کردند و زیاد وارد جزئیات نشدن. حتی شیوه ی کار کردن این توربین توی خود وبسایت منبع ذکر نشده و من از یک وبسایت دیگه براتون پیدا کردم.

  7. محمد شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ - پاسخ

    بسیار جالب و مفید بود… ولی تا جایگزین شدنش با توربین های فعلی خیلی فاصله داریم

  8. رسول چراغی شهریور ۶, ۱۳۹۱ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ - پاسخ

    به دلیل تعویض سیستم کامنت دهی اکوگیک، کامنت های این مطلب با کمی تأخیر به نمایش گذاشته خواهد شد و به نظرات دوستان پاسخ داده خواهم داد.
    بابت این مشکل پوزش میطلبم

  9. mashkanis مرداد ۹, ۱۳۹۳ در ۶:۵۷ ب٫ظ - پاسخ

    ممنون از مطلب جالبتون . آیا میشه از این توربینها به صورت خانگی استفاده کرد ؟ از کجا بخریم ؟ قیمتش چنده ؟

    • رسول چراغی مرداد ۹, ۱۳۹۳ در ۹:۱۵ ب٫ظ - پاسخ

      سلام
      این نوع توربین را نمیدونم ولی توربین هایی تا ۵ کیلووات برای مصارف خانگی هستن. خریدشون زیاد به صرفه نیست. یک توربین ۲ کیلووات چینی شاید الان حدود ۲۰ ملیون در بیاد

  10. mostafa مرداد ۱۰, ۱۳۹۳ در ۶:۰۴ ب٫ظ - پاسخ

    سلام دوست عزیز

    لینک سایت شما رو در پایین سایت کاری خودم قرار دادم

    با آرزوی بهروزی و موفقیت برای شما

  11. jaan-kiusalaas اسفند ۲۶, ۱۳۹۳ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ - پاسخ

    واقعا سایتتون فوق العاده ست.

  12. ssmm مرداد ۱۰, ۱۳۹۴ در ۱۰:۱۵ ب٫ظ - پاسخ

    لطفا در مورد توربینهای بادی اینولکس توضیحاتی بنویسید اینهم لینک مطلب
    http://www.moshaverniroo.com/w/?page_id=2051

درج دیدگاه

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.