چگونه قطار هایپرلوپ ایلن ماسک با سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد؟

//چگونه قطار هایپرلوپ ایلن ماسک با سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد؟

چگونه قطار هایپرلوپ ایلن ماسک با سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد؟

قطار‌های پر سرعت به عنوان یکی از سبزترین روش‌های حمل‌ونقل شناخته می‌شوند و کشورهای پیشرفته‌ی دنیا سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در این راستا انجام داده‌اند. مخترع میلیاردری و ایلن ماسک به عنوان کارآفرین قصد دارند تا امکان سفر از لس‌آنجلس تا سانفرانسیسکو را با سرعت۶۰۰ مایل بر ساعت معادل ۹۶۵ کیلومتر بر ساعت مهیا کنند! برای این کار او پیشنهاد سیستم قطار پرسرعت به نام هایپرلوپ را ارائه کرد که زمان سفر بین این دو شهر را تا ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد. ایده‌ی جالبی به نظر می‌رسد ولی این ایده بر اساس چیست؟ در ادامه با اکوگیک باشید تا نگاه نزدیک‌تری به این ایده داشته باشیم.

قطارهای عادی بسته به اینکه تحت چه برنامه‌ای حرکت کنند، فاصله بین دو شهر مذکور را در مدت ۱۲ ساعت می‌پیمایند. کسانی که با خودرو سفر می‌کنند، همین مسیر را می‌توانند در طی ۸ ساعت طی کنند و همچنین این مسیر در طی ۲۰ دقیقه با هواپیمای کربن فشرده طی می‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که این قطار باید تقریبا با سرعت یک هواپیما حرکت کند (یا بیشتر).

ایلن ماسک تا اواسط ماه جاری از طرح خود پرده‌برداری نخواهد کرد ولی ما قصد داریم تا آن موقع، به شیوه‌ی کارکرد آن قطار بیندیشیم. در حال حاضر سریع‌ترین حمل‌ونقل زمینی از طریق قطار maglev  صورت می‌گیرد که بیشترین سرعتش به ۳۶۱ مایل بر ساعت معادل ۵۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای طی کردن مسافت بین دو شهر لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو در ۳۰ دقیقه هایپرلوپ باید با بیش از سرعت ۶۰۰ مایل بر ساعت حرکت کند. در آن سرعت، اصطکاک یک مشکل اساسی خواهد بود. بنابراین قطار باید در یک لوله‌ی خلأ و به صورت معلق حرکت کند که و آنجا که ممکن است اصطکاک کاهش یابد.

how-will-elon-musks-600-mph-hyperloop-train-work-ecogeek-00

در اینجا بهترین حدس‌های ممکن برای هایپرلوپ ارائه شده‌اند. شاید حدس‌های شما در کامنت‌های این مطلب، ما را کمی به واقعیت نزدیک‌تر کند. این سیستم یک حلقه خواهد بود از آنجا که اسم آن هست، هایپرلوپ یا هایپرحلقه. قطار طراحی ارگونومیکی خواهد داشت. ماشین‌های آن در لوله‌های خلأ زیر زمینی (مانند لوله‌های ارسال پنوماتیک که ممکن است در یک بیمارستان مشاهده کنید)، و روی میدان مغناطیسی شبیه به قطار maglev شانگهای حرکت خواهند کرد.

چرا ساخت سیستم حمل‌ونقل در زیر زمین؟ علت اینکه این قطار زیر زمین حرکت می‌کند، تنفر ایلن ماسک نسبت به منظره‌های زیبا نیست بلکه یک مسیر مستقیم مناسب برای سرعت ۹۶۵ کیلومتر در ساعت است و همچنین ساخت یک لوله‌ی خلأ بر روی سطح زمین ممکن است با دشواری‌های زیادی از جمله وجود ساختارهای با ارزش در مسیر مواجه باشد و همچنین تغییر زاویه‌های مسیر و همچنین نیرو‌های گریز از مرکز ناشی از این سرعت بسیار زیاد شاید چندان برای مسافران خوشایند نباشد. لوله می‌تواند به قسمت‌های زیادی تقسیم شود تا قابلیت کنترل آن بالا رود. در این صورت اگر مشکلی برای یک قسمت از سیستم لوله پیش آید، قسمت‌‌های دیگر بدون مشکل باقی خواهد ماند.

how-will-elon-musks-600-mph-hyperloop-train-work-ecogeek

بیایید چنین سفری را تجسم کنیم: شما بلیط می‌خرید، سپس قدم در بستر کناری هایپرلوپ می‌گذارید و بعد سوار می‌شوید. شما دارای گزینه‌های نشستن یا ایستادن هستید. سپس قطار وارد یک قسمت انتقال به لوله‌ی خلأ می‌شود. با افزایش سرعت، قسمت‌های مختلف لوله نیز به طور متوالی باز می‌شوند و با عبور قطار بسته می‌شوند تا قطار به مقصد نهایی خود برسد. قبل از رسیدن، قطار مجدداً وارد یک قسمت انتقال می‌شود و پس از خروج از آن و رسیدن به ایستگاه، شما پیاده می‌شوید.

امیدواریم به زودی شاهد این وسیله نقلیه‌ی سبز در این کشور و دیگر کشورهای دنیا باشیم.

 Gizmodo

توسط | ۱۳۹۲/۶/۱۲ ۱۵:۰۵:۴۵ مرداد ۱۱ام, ۱۳۹۲|حمل و نقل سبز|۳s دیدگاه

درباره نویسنده:

رسول هستم، دانشجوی مهندسی برق و علاقمند به انرژی های نو. برای انتشار مطالب مرتبط با محیط زیست و انرژی‌های نو در خدمتتون هستم. امیدوارم برای شما مفید واقع بشم و قدمی در سبزتر شدن کره‌ی زمین بردارم. به دلیل کمبود وقت از همکاری با دانشجویان گرامی معذور هستم. اطلاعات بیشتر در مورد من ...

۳s دیدگاه

  1. فرهنگ شهریور ۴, ۱۳۹۲ در ۹:۱۰ ب٫ظ - پاسخ

    به نظرم ایده ی خیلی جالبیه ولی هزینه اجراش خیلی خیلی زیاده، چون علاوه بر تکنولوژی قطار مغناطیسی تو زمینم باید باشه، خلا هم باید ایجاد شه که اصلا اقتصادی نیست حتی برای همون آمریکا و بعید می دونم اجرا بشه
    قطار مغناطیسی هم تا جایی که اطلاع دارم فقط تو چین اجرا شده بین پکن و شانگهای که زیر ۱۵۰ کیلومتر باید باشه حالا بماند که ایران ۱۰ ملیارد دلار قرارداد بسته با چینیا برای راه اندازی قطار سریع السیر تهران – مشهد. میگن سنگ بزرگ نشونه نزدنه! ۱۰ میلیارد دلار!!! تکنولوژی Tilting train برا ایران بیشتر جواب میده

  2. farmani kian شهریور ۱۲, ۱۳۹۲ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ - پاسخ

    با سلام دوست من >من هم در راه اهن تهران مشغولم. در ضمینه برق وتهویه .خوشحال شدم از این که این مطلب جالب رو گذاشتی .امیدوارم هرچه بیشتر موفق تر باشی.

    • رسول چراغی شهریور ۱۲, ۱۳۹۲ در ۳:۰۷ ب٫ظ - پاسخ

      سلام
      خواهش میکنم. البته این حدسی بود که قبل از معرفی این سیستم زده شد. سیستم اصلی توی برخی وبسایتها معرفی شد و اگه جست و جو بفرمایید، پیداش میکنید. فرصت کافی برای معرفی سیستم اصلی در اکوگیک نبود.

درج دیدگاه

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.