World's-most-eco-friendly-cargo-ship-to-use-its-own-hull-to-sail-ecogeek-01

      شرکت نروژی Terje Lade که در زمینه­ی طراحی و ساخت شناورهای پرسرعت و کارآفرینی در این زمینه فعالیت دارد، در حال طراحی و ساخت یک کشتی کانتینربری متفاوت است: بدنه­ی غول­پیکر این “کشتی بادی” به گونه­ای طراحی می­شود که هوا را بشکافد و پیش برود مشابه با آنچه که یک بادبان انجام می­دهد، و این باعث می­شود که استفاده از سوخت شدیدا کاهش یابد و کشتی عظیم­الجثه خودش به کمک نیروی باد اقیانوس دریانوردی کند.

      شرکت Lade تخمین زده است که این کشتی بادی سوخت را تا حدود ۶۰ درصد ذخیره کند و انتشار آلودگی را تا ۸۰ درصد در مقایسه با کشتی­های باری فعلی کاهش دهد.

      طراحی این کشتی بادی نیاز به سفارش موتوری با سوخت گاز طبیعی و سیستم ناوبری رایانه­ای دارد که پیوسته سرعت باد و جهت آن را محاسبه می­کند طوری که کشتی بتواند به کمک بدنه­اش از میان باد عبور کند – نه اینکه به صورت مستقیم به سمت باد دریانوردی کند، بلکه مقرون به صرفه­ترین زاویه­ای را که باد با بدنه تشکیل می­دهد پیدا کند – تا با سرعت تقریبا ۱۴ نات به جلو حرکت کند. همچنین طراحی کشتی بادی به صورتی است که از بادی که نیروی رانش شناور بزرگ به سمت جلو ایجاد می­کند، بهره می­برد.

World's-most-eco-friendly-cargo-ship-to-use-its-own-hull-to-sail-ecogeek-02

      شرکت Lade در صنایع کشتی­سازی و نفت نروژ فعالیت می­کرد، اما قبل از اینکه به راه حل ساخت کشتی باری سبز بیندیشد، علاقه­مند به حوزه­ی شناورهای پرسرعت بود. در حال حاضر امید دارد تا ظرف سه الی چهار سال آینده برای ساخت کشتی بادی با شرکت­هایی وارد همکاری شود.

      قابلیت­های دریانوردی آیرودینامیک کشتی بادی در تونل باد دانشگاه کرنفیلد انگلستان آزمایش شده است. در برنامه­ی مستندی در تلویزیون نروژ، کوین نولس (Kevin Knowles) پروفسور دانشگاه کرنفیلد اظهار کرد که ابتدا وی تصور می­کرد که ایده­ی شرکت Lade احمقانه باشد، اما بعد از تماشا و دیدن مدل آن در مقیاس کوچکتر در حالت عملیاتی، پذیرفت که این ایده ارزش امتحان کردن را دارد.

منابع:

 design of the Wind Ship

 ‘close-haul’

Lade