کشتی باری “دوستدار محیط زیست” چگونه با کمک بدنه اش دریانوردی خواهد کرد؟

//کشتی باری “دوستدار محیط زیست” چگونه با کمک بدنه اش دریانوردی خواهد کرد؟

کشتی باری “دوستدار محیط زیست” چگونه با کمک بدنه اش دریانوردی خواهد کرد؟

World's-most-eco-friendly-cargo-ship-to-use-its-own-hull-to-sail-ecogeek-01

      شرکت نروژی Terje Lade که در زمینه­ی طراحی و ساخت شناورهای پرسرعت و کارآفرینی در این زمینه فعالیت دارد، در حال طراحی و ساخت یک کشتی کانتینربری متفاوت است: بدنه­ی غول­پیکر این “کشتی بادی” به گونه­ای طراحی می­شود که هوا را بشکافد و پیش برود مشابه با آنچه که یک بادبان انجام می­دهد، و این باعث می­شود که استفاده از سوخت شدیدا کاهش یابد و کشتی عظیم­الجثه خودش به کمک نیروی باد اقیانوس دریانوردی کند.

      شرکت Lade تخمین زده است که این کشتی بادی سوخت را تا حدود ۶۰ درصد ذخیره کند و انتشار آلودگی را تا ۸۰ درصد در مقایسه با کشتی­های باری فعلی کاهش دهد.

      طراحی این کشتی بادی نیاز به سفارش موتوری با سوخت گاز طبیعی و سیستم ناوبری رایانه­ای دارد که پیوسته سرعت باد و جهت آن را محاسبه می­کند طوری که کشتی بتواند به کمک بدنه­اش از میان باد عبور کند – نه اینکه به صورت مستقیم به سمت باد دریانوردی کند، بلکه مقرون به صرفه­ترین زاویه­ای را که باد با بدنه تشکیل می­دهد پیدا کند – تا با سرعت تقریبا ۱۴ نات به جلو حرکت کند. همچنین طراحی کشتی بادی به صورتی است که از بادی که نیروی رانش شناور بزرگ به سمت جلو ایجاد می­کند، بهره می­برد.

World's-most-eco-friendly-cargo-ship-to-use-its-own-hull-to-sail-ecogeek-02

      شرکت Lade در صنایع کشتی­سازی و نفت نروژ فعالیت می­کرد، اما قبل از اینکه به راه حل ساخت کشتی باری سبز بیندیشد، علاقه­مند به حوزه­ی شناورهای پرسرعت بود. در حال حاضر امید دارد تا ظرف سه الی چهار سال آینده برای ساخت کشتی بادی با شرکت­هایی وارد همکاری شود.

      قابلیت­های دریانوردی آیرودینامیک کشتی بادی در تونل باد دانشگاه کرنفیلد انگلستان آزمایش شده است. در برنامه­ی مستندی در تلویزیون نروژ، کوین نولس (Kevin Knowles) پروفسور دانشگاه کرنفیلد اظهار کرد که ابتدا وی تصور می­کرد که ایده­ی شرکت Lade احمقانه باشد، اما بعد از تماشا و دیدن مدل آن در مقیاس کوچکتر در حالت عملیاتی، پذیرفت که این ایده ارزش امتحان کردن را دارد.

منابع:

 design of the Wind Ship

 ‘close-haul’

Lade

توسط | ۱۳۹۲/۶/۲۹ ۸:۱۵:۰۲ شهریور ۲۹ام, ۱۳۹۲|حمل و نقل سبز|۳s دیدگاه

درباره نویسنده:

فرزاد محمودزاده هستم مترجم در زمینه علوم و فناوری های سبز امیدوارم تلاش من برای منعکس کردن جدیدترین اخبار در مورد انرژی های نو اعم از بادی و خورشیدی و ... در جهت علاقه مند کردن هم وطنانم به این حوزه علمی، سهم کوچکی در تحقیق و توسعه این علوم در کشور خودمان داشته باشم.

۳s دیدگاه

  1. رسول چراغی شهریور ۲۹, ۱۳۹۲ در ۸:۲۲ ق٫ظ - پاسخ

    مرسی آقای محمود زاده… امیدوارم در برابر تغییرات شدید آب و هوایی دوام داشته باشه. یک چیز که نظر من را جلب کرد، بارگیری و تخلیه کانتینرها هست. ظاهر عکس ها اینطور میگه که این کار کمی دشوار هست. باید برای این منظور تدابیری اندیشیده بشه چون اگر راه حل خوبی براش پیدا نشه، هر تلاشی که در راستای بهبود اکونومی سوخت انجام شده، هدر میره.

    • فرزاد محمودزاده شهریور ۲۹, ۱۳۹۲ در ۹:۵۰ ق٫ظ - پاسخ

      درسته البته اون چیزی که تو عکس دوم نشون داده، کشتی ro-ro ship یا کشتی حمل خودرو هست. به این شکل نمیشه کانتینر بارگیری کرد مگر اینکه طوری ساخته بشه که بدنه بغل و عرشه کشتی باز بشه که این بشر بالاخره یه راه حلی براش پیدا می کنه زیاد دور نیست

  2. محمدمهدی شهمرادی اسفند ۵, ۱۳۹۲ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ - پاسخ

    سلام می خواستم بدانم در زمان گذشته وقتی که کشتی ها با انرژی باد حرکت می کردند کشتی های مقابل آنها چگونه حرکت می کردند؟

درج دیدگاه

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.