گراهام هاکس مهندس کشتی، تا قبل از اینکه به طور اتفاقی به فکر ساخت وسیله­ی نقلیه­ای که زیر آب پرواز می­کند بیفتد، زندگی­اش را وقف طراحی زیردریایی برای صنایع نظامی و صنایع نفت و گاز کرده بود. نتیجه­ی ایده­ی مذکور، یک هواپیمای زیرآبی الکتریکی دو سرنشین بود (سوپر فالکونی که در اعماق دریا پرواز می­کند)، که خبر از گشت و گذار در زیر دریاها به شیوه­ای نو، ایمن و با خیالی آسوده می­دهد. و این هواپیما تجربیات منحصر به فردی برای انسان خلق می­کند که “برای مسابقه­ی شیرجه زدن با دلفین­ها و قایم موشک بازی با نهنگ­ها طراحی شده است.”

Electric-DeepFlight-Super-Falcon-is-an-Underwater-Plane-for-the-Super-Rich-ecogeek-01

   این سوپرفالکون جدای از توصیفات رومانتیک و ظاهرا کمی باورنکردنی، حرف زیادی برای گفتن دارد. این شرکت به خود می­بالد که طراحی کاملا متفاوتی نسبت به زیردریایی­های فعلی ارائه داده است، هم در زمینه­ی مهندسی و هم در مورد تجربه­ای که کاربر آن کسب می­کند. و علاوه بر ادعای شیرجه رفتن با دلفین­ها، درب شیشه­ای کروی­اش که از سر مسافران محافظت می­کند، به افراد داخل آن اجازه می­دهد که به محیط اطرافشان در زیر دریا بسیار نزدیک باشند.

Electric-DeepFlight-Super-Falcon-is-an-Underwater-Plane-for-the-Super-Rich-ecogeek-03

   این سوپر فالکون از لحاظ مهندسی در چند مورد با زیردریایی­های معمولی فرق اساسی دارد. مثلا “تعادل مثبت” را در همه حال حفظ می­کند، بدین معنی که نیروی پایین­برنده، آن را به اعماق دریا هدایت می­کند و حرکت ثابتش را حفظ می­کند. اما اگر موتورش خراب شود یا به صخره­ای بزند، در این حالت، سیستم بازگشت خودکارش، آن را به سطح آب برمی­گرداند. اگر موتورش از کار بیفتد، به مسافرانش کمک می­کند که تا ۲۴ ساعت زنده بمانند.

   قوای محرکه­ی این هواپیما از موتورهای الکتریکی DC تامین می­شود و مجهز به یک باتری لیتیوم یونی است که انرژی لازم برای این سوپرفالکون را تا هشت ساعت تامین می­کند. این سیستم نه تنها وسیله­ی نقلیه­ی بی­خطری برای موجودات دریایی است، بلکه برای شناگران نیز محیط ایمن­تری فراهم می­کند. این، وسیله نقلیه­ی خوبی است که احتمالا در اقامت­گاه­های توریستی کلاس بالا به کار گرفته خواهد شد.

Electric-DeepFlight-Super-Falcon-is-an-Underwater-Plane-for-the-Super-Rich-ecogeek-05

   برای یادگیری هدایت این وسیله­ی نقلیه، هاکس یک آموزش سه روزه به مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار ارائه می­کند. وی در گفتگو با روزنامه­ی دیلی تلگراف اظهار داشت: “در سال­های اولیه­ی اختراع هواپیما، هیچکس گواهینامه نداشت، هیچکس نمی­دانست که قوانین چه هستند. ما هم مثل آن زمان در مقطعی هستیم و چیز جدیدی را شروع کرده­ایم که هیچکس دقیقا نمی­داند که چه کاری لازم است انجام شود. در نتیجه، قوانین و مقررات کمی نامشخص و مجهول است.”

   اگر این سوپرفالکون شبیه چیزی در فیلم جیمز باند به نظر می­رسد، کمی تصادفی است. اختراعات پیشین هاکس تنها ابزاری برای مجوز ساخت مجموعه فیلم­های ۰۰۷ بوده است. و مثل هر ابزار جالب دیگر جیمز باند، این سوپرفالکون بیشتر شبیه یک اسباب­بازی برای یک درصد افراد جامعه است، همان­هایی که قیمت قایق­های خصوصی­شان اعداد هشت رقمی هستند و در مقابل آنها یک هواپیمای زیرآبی ۱.۷ میلیون دلاری، چیز زینتی و ناقابلی بیش نیست که داشتنش واجب است.

   این سوپر فالکون اخیرا به بازار عرضه شده است و بنا به گزارش روزنامه­ی دیلی تلگراف، مالکان فعلی آن شامل خود هاکس، ریچارد برنسون و بنیانگذار ردبول دیتریچ ماتچیتز هستند. هاکس هواپیمای خودش را به مبلغ نسبتا قابل پرداخت­تری در حدود ۱۰۰۰۰ دلار برای هر روز اجاره خواهد داد. در حقیقت “عبدالله دوم پادشاه اردن، آن را به مدت شش هفته اجاره کرد و مقام­های محلی بعلاوه­ی بچه مدرسه­ای­ها را دعوت و داخل آن سوار کرد.”

منبع:  The Daily Telegraph

inhabitat

deepflight